Дев’ять головних питань ринку M&A в Україні
НВ Бізнес, 24.06.2020
Мова публікації: українська
Ринок злиттів та поглинань сильно постраждав від коронакризи — з лютого 2020 в Україні спостерігається стрімке зниження кількості угод. Як адаптуватися та коли чекати пожвавлення?
Півроку тому навряд чи можна було уявити, що одна катастрофічна подія зможе раптово зупинити світовий ринок злиттів та поглинань. Прогноз був оптимістичний, адже починаючи з 2015 року кількість і обсяг угод невпинно зростали, сягнувши 80 угод на загальну суму 1,19 млрд євро у 2019 році. Цей показник на 12% більше, ніж у 2018 році, та є найвищим з 2013 року, згідно з п’ятирічним дослідженням ринку M&A в Україні, проведеного юридичною фірмою Aequo та інформаційно-аналітичним ресурсом Mergermarket (Великобританія).
Зараз ми спостерігаємо, як пандемія коронавірусу майже повністю зупинила ринок M&A. Сподіваємося, це ненадовго.
Починаючи з лютого 2020 року в Україні спостерігається стрімке зниження кількості угод. Під час карантину активність інвесторів перебувала на найнижчому рівні, але є надія, що вона відновиться після стабілізації ситуації в країні та світі.
На порядку денному стоять два важливих питання: як бути, якщо угоду не завершено, і яким буде український ринок злиттів та поглинань після коронавірусу?
1. Що робити, якщо
Для тих, кого пандемія застала на півшляху до завершення угоди, є два можливих варіанти дій. Пришвидшитись і якомога скоріше завершити угоду на тих самих умовах (або принаймні довести переговори до того етапу, коли відмова від угоди неможлива) або взяти паузу й обрати іншу тактику залежно від розвитку подій.
Якщо сторони хочуть швидко завершити угоду і не мають сперечань стосовно її ціни, єдине, у чому можуть полягати складнощі, — це отримання погоджень від регуляторних органів (якщо це вимагається). Тоді очевидною метою є якнайшвидше отримання дозволів, доки жодна сторона не змінила своїх намірів і не вирішила скористатися положенням договору про істотну негативну зміну обставин (MAC) або обставини непереборної сили (Force Majeure), якщо їх було передбачено в транзакційних документах. У такому разі треба включити режим «повний вперед» і завершити угоду в режимі онлайн, наскільки це дозволяють обставини карантину.
Однак, якщо наміри сторін змінилися, необхідно розглянути варіанти виходу з угоди. Вихід залежить від того, чи потрапляє пандемія і викликані нею економічні наслідки під визначення істотної негативної зміни обставин або обставини непереборної сили.
У зацікавленої сторони також може виникнути бажання повторно провести переговори щодо ціни, умов завершення або обсягу відповідальності. Оскільки в українських угодах положення про істотну негативну зміну обставин зустрічаються досить рідко, вийти з угоди не завжди просто.
Насамкінець, більшість угод, які перебували на початковому етапі переговорів в момент настання кризи, було призупинено на невизначений термін або ж зовсім відкладено до кращих часів.
2. Фактор регулятора
Якщо угода потребує дозволу Антимонопольного комітету України (АМКУ), сторони можуть отримати його із затримкою, незважаючи на те, що закон встановлює чіткі дедлайни. По-перше, карантинне законодавство надає АМКУ більше часу. По-друге, зі зрозумілих причин необхідні запити до сторін та інших осіб під час пандемії відпрацьовуються повільніше. З урахуванням цієї обставини, якщо угоду можна структурувати таким чином, щоб законно уникнути необхідності отримання дозволу АМКУ, і якщо його отримання є єдиною умовою, що розділяє підписання та завершення угоди, то зараз саме час розглянути таку можливість.
3. Різні очікування
Під час кризи визначити ціну угоди складно. До того ж, в залежності від темпів відновлення української економіки очікування сторін можуть змінитися навіть ще більше. Ми спостерігаємо повторні переговори щодо ціни по багатьох багатоетапних угодах.
Прогноз такий: те, що може бути відкладено, вірогідно, буде відкладено через тиск на покупців у питаннях збереження доходів або через зміну стратегії. Паузу візьмуть, скоріш за все, навіть фонди, що спеціалізуються на прямих інвестиціях, які зазвичай не відчувають обмежень у часи невизначеності. Вони чекатимуть на краще бачення ситуації з оцінки активів або можливість придбати активи дешевше, нехай і трохи пізніше. В залежності від конкретного випадку, продавці також можуть вирішити зайняти позицію вичікування кращих часів, якщо будуть розуміти, що їх бачення вартості активів піддається сумніву.
4. Найстійкіші галузі
Всупереч поганим новинам для одних галузей, пандемія стала золотим часом для інших. Зараз стрімкий підйом переживають сектори електронної комерції та певні категорії товарів широкого вжитку. Ми вже спостерігаємо у цьому сегменті деяку активність у злиттях та поглинаннях, і можливо у майбутньому вона зростатиме ще більше. Ще один яскравий сегмент ринку M&A — біотехнології та охорона здоров’я — та галузь, що дотична до боротьби з коронавірусом. Насамкінець, перехід усього світу в режим онлайн поклав початок величезним змінам у ІТ-рішеннях для віддаленої роботи та віддаленого дозвілля, які зараз виглядають як новий вид єдинорогів, народжений зміненим попитом покупців.
На відміну від щасливців, такі сектори як готельно-ресторанний бізнес, туризм, авіаперевезення зазнали найбільшого удару внаслідок карантинних заходів. Однак навіть у них можуть мати місце деякі придбання проблемних активів або інші типи угод.
5. Нові форми, менший масштаб
Внаслідок проблем в економіці почнуть з’являтися нові типи угод. По-перше, це угоди з придбання проблемних активів — через півроку або навіть раніше. Вони можуть бути підкріплені реструктуризацією або державною допомогою стратегічним галузям. Можливо, ми також спостерігатимемо консолідацію деяких компаній, які не можуть самостійно пережити пандемію та бажають досягти життєво необхідної оптимізації витрат.
Разом зі звичайною активністю зі злиття та поглинання ми, можливо, побачимо, що компанії шукатимуть пропозиції з рекапіталізації, різні форми спільних підприємств, а також позбавлятимуться від непрофільних активів — як проблемних, так і «здорових» за прийнятною ціною.
Карантин спричинить в країні збільшення угод невеликої вартості між резидентами і зменшення угод із нерезидентами. На це також вплине потреба перебудови ланцюгів постачання всередині країни або на певній території.
І насамкінець, уряд може прийняти рішення підтримати державною допомогою галузі, які найбільше постраждали, наприклад, авіаперевезення.
6. Епоха віртуального укладання угод
Треба визнати, що ми вже вступили в епоху віртуального укладання угод. Після першого шоку бізнес неочікувано для себе дійшов висновку, що укладати угоди можна і без особистих зустрічей. Хто першим це зрозуміє, той отримує величезну стратегічну перевагу для себе і своїх клієнтів.
Звісно, потрібен певний час для усвідомлення того, що угоду можна укласти без живої взаємодії людей, презентації керівництва компанії потенційним покупцям та зустрічей з акціонерами та консультантами. Звісно, всі ці церемонії та кроки зміцнюють довіру між сторонами угоди і додають упевненості в її успішності. Відповідь на питання, як зміцнити довіру в добу онлайн-перемовин, ще не знайдена, але весь світ вже в пошуку нових інструментів-замінителів створення довіри у віртуальний спосіб.
7. Велике «коли?»
Прогнозується, що спад активності продовжуватиметься доки не буде більшої визначеності у кривій розповсюдження пандемії. Багато експертів вважають, що відповідь з’явиться, коли буде розроблено вакцину, і населення отримає до неї доступ. Немає сумнівів у тому, що на повернення до України великих угод піде дещо більше часу.
8. Що далі?
Очевидним висновком із аналізу цього півріччя є те, що положення про істотні негативні зміни обставин та обставини непереборної сили стануть новою нормою в укладанні угод. Незабаром ми спостерігатимемо судові прецеденти через події, що стали причиною припинення або зміни умов деяких угод.
У середньостроковій перспективі важливим результатом стане те, що компанії шукатимуть способи згенерувати ліквідність. Це означає, що продавець розглядатиме можливість за прийнятну ціну позбутися деяких дорогих підрозділів або вийти з певних бізнес сегментів. У довгостроковій перспективі ці кроки можуть змінити ринки та ключових гравців у певних галузях чи сегментах ринку.
9. Інновації
Позитивною стороною цієї ситуації є те, що зміни, яких ми зазнали, спонукають нас до впровадження інновацій у сферу обслуговування клієнтів. Темпи автоматизації, бездоганне управління контрактами, швидкий аналіз даних, машинне навчання з використанням кириличного алфавіту та штучний інтелект в угодах M&A прискорюватимуться ще більше. Такі онлайн-сервіси, як спеціалізовані інструменти для проведення юридичного аудиту, ефективні онлайн-рішення для командної роботи над транзакційними документами, а також потужні системи інформаційної безпеки стануть невдовзі новою нормою в галузі обслуговування M&A активності.