Три кроки. Як захистити бізнес від рейдерського захоплення?
Захищати бізнес від рейдерського захоплення потрібно до, а не після атаки. Основний «гігієнічний мінімум» не складно і не дорого організувати, і зводиться він до наступних простих кроків.
Крок 1: Побудуйте правильну корпоративну структуру
Корпоративні права мають бути оформлені на реального власника. Звісно, можна записати бізнес на брата, кума чи друга. Але тоді потрібно бути готовим і до сюрпризів, які, на жаль, виникають часто.
Якщо партнерів в бізнесі кілька, укладайте корпоративний договір. На відміну від шлюбних контрактів, ці договори залишаються недооціненими.
Якщо договір з будь-яких причин укласти не виходить, чітко врегулюйте всі питання в статуті. Одна з рекомендацій — передбачте нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу корпоративних прав. Краще витратити кошти на нотаріуса, ніж потім повертати своє майно через підробку договору про відчуження бізнесу.
Крок 2: Здійснюйте регулярний моніторинг
Новітні сервіси дозволяють стежити за станом корпоративних прав онлайн. Більшість з них пропонують послугу моніторингу — про всі зміни в реєстрах вас повідомлятимуть шляхом смс або електронною поштою.
Крок 3: Будьте впевнені в своєму менеджменті
Директор та бухгалтер мають бути підконтрольними власнику. Знов-таки, якщо партнерів в бізнесі кілька, краще створити колегіальний орган управління — так ви мінімізуєте ризики людського фактора.
Пропоновані кроки можуть значно мінімізувати ризики рейдерського захоплення. Але застрахуватися від рейдерства на сто відсотків складно, якщо не неможливо.
Якщо бізнес все ж піддався атаці, алгоритм дій є таким.
Дія 1: Визначтеся з планом захисту
Основна помилка більшості бізнесменів після атаки — втрата часу. Замість вчинення раціональних дій, люди в паніці збирають пресконференції та завалюють зверненнями президента, прем'єр-міністра та генерального прокурора. Якщо ваш бізнес не належить до відомих брендів, це навряд чи допоможе.
Натомість першою дією має бути підготовка ретельного плану захисту і розподілення ролей в команді. Юристи мають займатися поверненням корпоративних прав, піар-спеціалісти — комунікаціями, а власник бізнесу — координуванням зусиль всіх залучених осіб.
Дія 2: Оберіть інструменти захисту
Основним елементом антирейдерського алгоритму, в будь-якому разі, є юридична стратегія. Увагу варто зосередити на виборі інструментів: чи буде ефективним звернення до Антирейдерської комісії, чи до суду, чи до правоохоронних органів, — залежить від кожного конкретного кейсу. Міксувати ці інструменти іноді неправильно. Це пов’язано із законодавчими обмеженнями, які, наприклад, не дозволяють одночасно звертатися за захистом і до Антирейдерської комісії, і до суду.
Дія 3: Дозуйте PR
Будьте обережними із ЗМІ та пресконференціями. Слід змиритися з фактом, що історія атаки на ваш бізнес, в більшості випадків, буде цікава лише вам. Тому необхідно дуже ретельно зважувати питання залучення преси та витрат, які ви понесете на PR-підтримку.
Крім того, зайвий галас іноді може призвести до того, після завершення рейду в інтернет-просторі залишиться купа негативної інформації. Тож якщо ви і залучаєте ЗМІ до висвітлення вашої позиції під час рейду, подбайте про відбілювання репутації після його завершення.
Дія 4: Подбайте про фізичний захист
В цьому питанні варто прокоментувати лише одне: фізичний захист — це дорого. Реально оцініть свої можливості та будьте готові до значних витрат.
Дія 5: Захистіть бізнес
Остання, але точно не менш важлива складова алгоритму — захист бізнесу після атаки. Ілюзія безпеки після відбиття рейду не має розслабляти, адже від повторних проблем не застрахований ніхто.
Такий захист має включати як побудову правильної корпоративної структури, так і відбілювання репутації. Як правило, після рейдерського захоплення в мережі Інтернет залишається багато негативної інформації про бізнес, і з цією інформацією треба працювати.
Спеціально для НВ Бізнес